Mensen kijken naar boven. Waarschijnlijk stond daar eerst één persoon en anderen die daar ook langslopen kijken dan als vanzelf ook naar boven. Wat zou deze mens zien? “Waar kijkt u naar? Ik zie niets.” “Ja, kijk daar, daar vliegt iets, heel hoog.” “Ik zie niks.” “U moet iets meer naar links kijken, daar, volg mijn arm maar.” De lucht wordt afgespeurd, want als die man iets ziet dan moet ik het toch ook kunnen zien, denkt Jop, die de man aanspreekt.
Al snel vormt zich een groepje mensen en allemaal kijken ze omhoog.
Kijken ze allemaal naar hetzelfde? Zien ze allemaal wel iets? Is er daadwerkelijk iets te zien?
Daar komt een stelletje aangestapt, lekker de pas erin. Ze genieten van het lopen en van hun gesprek. Ze zien de mensen staan en ze glimlachen naar elkaar. Ze hoeven aan elkaar niet uit te leggen wat die glimlach betekent.
Joke zit op een bankje onder een boom die iets verderop staat en zij overziet dit allemaal. ‘Hoe grappig, net of ik naar een film zit te kijken’ denkt ze. Vanaf haar plaats ziet ze alleen dat deel waar haar ogen kunnen komen en de richting waar het groepje naar kijkt is buiten haar gezichtsveld. Joke blijft rustig zitten, omdat ze dit schouwspel wel aantrekkelijk vind. Hoeveel mensen zouden zich nog aansluiten? En wie zou binnen korte tijd dat groepje weer verlaten en verder gaan met het doel wat die persoon aanvankelijk voor ogen had?
‘Kuddedieren’ speelt door haar hoofd en ‘nieuwsgierigheid’.
Welke soort nieuwsgierigheid zou dat zijn? Zijn er meerdere soorten nieuwsgierigheid? Joke speurt niet de lucht maar haar denkhoofd af om het antwoord op haar zelf-gestelde vraag te vinden. Door haar aangeboren nieuwsgierigheid heeft ze al veel dingen ontdekt en onderzocht, gewoon door zichzelf vaak vragen te stellen. Leergierigheid en weetgierigheid zijn wel woorden die hier passen. De mensen die omhoog kijken zijn misschien nieuwsgierige aagjes, alleen Joke wil leren en groeien, oplossingen bedenken en waar nodig, veranderingen aanbrengen.
Mensen die nieuwsgierig aangelegd zijn, zouden die meer open staan voor onzekerheden en veranderingen? Zouden ze meer en vaker ideeën in hun hoofd hebben? Ze staan vast open voor meer en andere waarden en willen deze onderzoeken, tenminste, zo vergaat het Joke en mij. Wij willen graag blijven leren en onderzoeken en ontdekken, het avontuur aan gaan, van de paadjes af willen lopen om dat stukje natuur te ontdekken dan op het grote brede pad te blijven, tenzij het veiliger is om daar wel te blijven lopen.
Fantasie komt je dan ook ten goede en daag jij jezelf ook uit om nieuwe dingen te leren? Of heb je dat gedaan? Zoek jij de randen op van wat nog wel goed voelt?
Wat komt daar dan bij kijken, bij nieuwsgierigheid.
Aandacht voor details. Check
Bevlogenheid. Check
Flow. Check
Innovativiteit/vernieuwingen. Check
Motivatie. Check
Leervermogen. Check
Omgevingsbewustzijn. Check
Doorzettingsvermogen. Check
Zelfvertrouwen. Check
Kansen zien. Check
Enthousiasme. Check
Nieuwsgierigheid kun je prikkelen door te willen weten wat je nog niet weet en is een belangrijke eigenschap om te leren.
Waren wij als kind niet nieuwsgierig, dan ontwikkelden we ons anders. Prikkelen door randjes op te zoeken en te onderzoeken..
Kijk naar de lucht en zie de randjes om de wolken, laat je fantasie de vrije loop en ontdek welke vormen en mogelijkheden je ziet.
Veel plezier er mee. Margaretha.
Balans en onbalans, schiet nog door mijn hoofd, daar heb ik in mijn boek ook over geschreven.